КАКВО ДА ПРАВИМ?

Какви са правата и задълженията на собствениците?

 Изразът: "Моят дом е моята крепост", е твърде популярен. Но винаги трябва да помним, че преди да стигнем до крепостта, трябва да преминем по път, който е обща собственост. И за да не го превръщаме в минно поле, е редно да знаем, че всеки собственик на самостоятелен обект в сграда - етажна собственост, има не само права, но и задължения към съседите си. 

Така например всеки обитател може да използва общите части от сградата според тяхното предназначение, стига само да не пречи с това на другите обитатели да ги използват или да не накърнява правото им на използване на техните отделни помещения.
Всеки обитател е длъжен да осигурява достъп в своите помещения за извършване на необходимите измервателни или строително-монтажни работи, свързани с подобрения, ремонти или изменения на общи части или на чужди помещения в предвидените от закон случаи.

В жилищните помещения собствениците не могат без съгласието на общото събрание да извършват дейност, която създава за обитателите на другите помещения безпокойство, по-голямо от обикновеното.

Собствениците могат да извършват преустройства на своите самостоятелни обекти от сградата, като не изменят или завземат помещения, пространства или части от тях, предназначени за общо ползване. Преустройствата не могат да вредят на  носимоспособността и устойчивостта на строителната конструкция и на пожарната безопасност и безопасното ползване на сградата.

Защо нямаме чистачка?

Най-вероятно защото старата се е отказала, а домоуправителят не е намерил нова, на която да възложи почистването на входа. А причината за това най-често е липсата на достатъчно пари в общата каса, с които да се плаща за тази услуга. 

Важно е да знаете, че лицата, които упражняват професия или извършват дейност в етажната собственост, която е свързана с достъп на външни лица, по-чест от обичайния - например адвокатски кантори, лекарски кабинети, фирми и др., заплащат вноска за осветление, почистване и поддържане на общите части и за портиер в петорен размер (като за петима обитатели), без оглед на това дали упражняват професията си на пълен работен ден, ежедневно или само в определени дни.

Когато в сградата има магазини, ресторанти, производствени и други помещения, които не се използват за жилищни нужди, собствениците или наемателите/ползвателите поемат част от разходите за осветление, почистване и поддържане на общите части и за портиер, съответстваща на дела им в общите части, принадлежащи на обекта.


Колко пари събира касиерът и какво прави с тях?


Домоуправителят трябва винаги да знае колко средства има в общата каса. А това изисква воденето на отчетност  - какво постъпва и какво излиза от нея. За целта избраният  касиер трябва да води стриктно книга за разходите и приходите.

Всеки извършен разход е необходимо да бъде придружен от съответния разходо-оправдателен документ (фактура,квитанция, разписка, договор и др.). За всеки постъпил приход касиерът издава приходен касов ордер, надлежно оформен, доказващ извършването на съответната вноска.

При извършването на дребни ремонти от съкооператори или външно лице, както често става в практиката, е задължително работата да се приеме с протокол, по възможност от комисия, избрана от Общото събрание. Например при смяна на улуците на покрива в протокола за приемане се отразява количеството и стойността на разходваните материали, както и качеството на извършената работа.

Домоуправителят /Управителният съвет са/ длъжни да отчетат управлението си пред Общото събрание, свикано за избор на нов управител или управителен съвет.   Надзорният съвет, а ако няма такъв - определени от Общото събрание лица имат право да извършват проверка на общата каса, като за резултата уведомяват Общото събрание.

Защо съседите не плащат и какво да правим с тях?

Обитател, който въпреки настойчивите молби и напомняния не плаща вноските си, е необходимо да бъде поканен от управителя с писмена покана да изпълни своите задължения в разумен срок. 

Ако длъжникът не предприеме действия във връзка с погасяване на вноските с и, управителят/председателят на УС може да се снабди с изпълнителен лист за сумата,издаден от районния съдия, въз основа на писмено искане, придружено от заверен от управителя препис от решението на Общото събрание, определило размера на вноската или заверено копие от бюджета.



Помощ, асансьорът пак не работи!

Контролът върху поддържането на тези съоръжения доста се затегна след множеството случаи, в които заради техническа неизправност на асаньорите пострадаха гора. 

Етажната собственост трябва да има сключен договор за поддържането и ремонта на ансьора с фирма, получила разрешение за извършване на такава дейност от Главна дирекция “Инспекция за държавен технически надзор”. Обслужващата фирма срещу договорената абонаментна цена е задължена да:

· инструктира срещу подпис представител на етажната собственост за условията за
безопасна експлоатация на асансьора;
· извършва не по-малко от 3 функционални проверки на 30 дни;
· извършва техническо обслужване и планово-предупредителни ремонти;
· води дневник, в който се отразява техническото състояние на асансьора и резултатите от извършените проверки, обслужвания и ремонти;
· осигурява 24-часово непрекъснато аварийно обслужване на асансьора, включващо освобождаване на пътниците при аварийно спиране на кабината, оказване на помощ при аварии и злополуки и спиране на асансьора при технически неизправности.
Всеки асансьор трябва да има ревизионна книга, дневник и техническо досие.
Аварийното обслужване на асансьора се извършва в срок до 1 час от получаване на сигнала.
Разходите за използването и поддържането на асансьорната уредба се разпределят според броя на обитателите, без децата до три години. Общото събрание на собствениците и наемателите/ползвателите може да реши разпределението на тези разходи да стане по друг начин, както и да освободи от тях някои от обитателите на долните етажи.

Прахосмукачката на съседката, купоните у комшията...

Правилата за опазването на реда, спокойствието и тишината във входа, се записват в Правилника за вътрешния ред, приет от Общото събрание на собствениците и наемателите/ползвателите. 

С него може в определени часови зони, например от 22,00 до 8,00 часа и от 14,00 до 16,00 часа да се забрани свиренето, пеенето, използването на озвучителни системи, извършването на производствени дейности и ремонтни работи, които нарушават спокойствието на обитателите. 

Неспазването на тези правила може да се санкционира като се оправомощи управителят да налага глоба на нарушителите. Максималният размер на глобата е 60 лв.
 
Разбира се, за нощните издевателства върху съседите, винаги остава възможността да се позвъни в най-близкото РПУ.

Няма коментари:

Публикуване на коментар